Tłuszcze w codziennej diecie

Tłuszcze w codziennej diecie Tłuszcze stanowią jeden z trzech podstawowych składników odżywczych i odgrywają bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka. Przyjęte normy mówią, że tłuszcze powinny stanowić 25-30% wszystkich spożywanych kalorii. Wbrew pozorom wynik ten nie jest trudno uzyskać, gdyż 1g tłuszczów dostarcza aż 9 kcal. Pod względem chemicznym tłuszcze dzieli się na tłuszcze proste czyli lipidy właściwe i woski, oraz tłuszcze złożone, do których zaliczają się fosfolipidy, glikolipidy, lipoproteiny. Rola, jaką tłuszcze pełnią w organizmie jest dość poważna. Nie tylko dostarczają one znaczne zasoby energii, ale również stanowią źródło kwasów tłuszczowych i glicerolu, z którego organizm pozyskuje inne lipidy. Dużą korzyścią dla organizmu odznaczają się nienasycone kwasy tłuszczowe, które powinny stanowić ok. 3% wszystkich spożywanych tłuszczów. Dla lepszej kondycji lepiej ograniczać spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i zastępować je dobrej jakości tłuszczami roślinnymi. Dietetycy polecają olej z pestek winogron, olej lniany, jak również tłoczone na zimno oliwy.